Tom Jones - Ένα φονικό, μια διασκευή και μια σωστή κυρία

Tom Jones - Ένα φονικό, μια διασκευή και μια σωστή κυρία

Ο Tom Jones είναι ένας τραγουδιστής θρύλος και παρόλο που έρχεται για συναυλία στην Ελλάδα, σε υπερ-ώριμη ηλικία, ανυπομονούμε να τον δούμε και να τον ακούσουμε.

Παρά την πολυετή καριέρα του (που εκτείνεται σε έξι δεκαετίες) και την ηλικία του, η φωνή του Tom Jones έχει διατηρήσει και την ποιότητα και τη δύναμή της.  Μπορεί να ανεβαίνει σε υψηλές νότες με εντυπωσιακή ευκολία και καθαρότητα, διατηρώντας ταυτόχρονα το πλούσιο, γεμάτο ήχο της, ακόμη και σε χαμηλότερες οκτάβες. Ερμηνεύει με πάθος και ψυχή είτε πρόκειται για μπαλάντες, είτε για ποπ ρυθμικά κομμάτια και ξέρει καλά να καθηλώνει το κοινό του.

Εξ ίσου εντυπωσιακή όμως με την φωνή του, είναι και η σκηνική του παρουσία. Ειδικά στα νιάτα του, ο Tom Jones ήταν γνωστός για τiς δυναμικές εμφανίσεις του στη σκηνή. Το χαρακτηριστικό του λίκνισμα των γοφών και οι έντονες κινήσεις του, του χάρισαν την φήμη του "sex symbol" και προκάλεσαν φρενίτιδα στις θαυμάστριές του (συχνά με γυναικεία εσώρουχα να εκτοξεύονται στη σκηνή!).

Έχει πουλήσει πάνω από 100 εκατομμύρια δίσκους παγκοσμίως και έχει λάβει πολλές διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένου ενός βραβείου Grammy και του τίτλου του Ιππότη από τη Βασίλισσα Ελισάβετ Β'.

Εμείς θυμόμαστε τρία από τα πιο γνωστά και αγαπημένα μας τραγούδια του που έχουν και μια ιδιαίτερη ιστορία.

Delilah

Η "Delilah" είναι μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες του και κυκλοφόρησε το 1968. Αφηγείται την ιστορία ενός άνδρα που παρακολουθεί την αγαπημένη του, την Delilah (=Δαλιδά) , να τον απατά με άλλον. Κάθεται κάτω από το σπίτι της και παρακολουθεί τις σκιές στο παράθυρό της. Περιμένει μέχρι το πρωί που φεύγει ο άλλος, εμφανίζεται στην πόρτα της, την κοιτάει, αυτή γελάει, αυτός θολώνει από οργή και ζήλια  και την μαχαιρώνει. "By the time I knew what I was doing, Delilah was no more" (Μέχρι να καταλάβω τι έκανα, η Delilah δεν υπήρχε πια). Και το τραγούδι τελειώνει, ζητώντας συγχώρεση. “And I begged forgiveness as I fell upon my knees "Forgive me, Delilah, I just couldn't take any more" (Και ζήτησα συγχώρεση πεσμένος στα γόνατα Συγχώρεσέ με, Delilah, απλά δεν άντεχα άλλο".

Παρά την φρικιαστική ιστορία του, ο ρυθμός και η φοβερή ερμηνεία του Τομ Τζόουνς, χάρισαν στο τραγούδι μεγάλη επιτυχία και το έκαναν σουξέ σε όλο τον κόσμο και με πολλές επανεκτελέσεις σε διάφορες γλώσσες (στα ελληνικά το είχε ερμηνεύσει ο Τέρης Χρυσός, με λόγια που ουδεμία σχέση είχαν με θολωμένους εραστές και δολοφονίες). Βέβαια, κατά καιρούς έχει προκαλέσει αντιδράσεις για τους στίχους του που περιγράφουν μια πράξη βίας.

Μάλιστα , και κατά περίεργο τρόπο, το "Delilah" παραμένει ένα τραγούδι που ακούγεται συχνά σε αθλητικές διοργανώσεις, ιδιαίτερα σε κάποιες μικρές ποδοσφαιρικές  ομάδες ή την εθνική ομάδα της Ουαλίας, λόγω της καθαρά μουσικής του δύναμης και της ικανότητάς του να ενώνει το πλήθος σε ένα δυναμικό άσμα.  

Kiss

Το "Kiss" είναι άλλη μια φοβερή ερμηνεία του Tom Jones και βέβαια μια ακόμα κολοσσιαία επιτυχία. Με μια σημαντική διαφορά όμως: είναι μια διασκευή ενός τραγουδιού του Prince.

Το "Kiss" γράφτηκε και κυκλοφόρησε από τον Prince το 1986. Ήταν ένα single από το άλμπουμ του "Parade" και έγινε αμέσως παγκόσμια επιτυχία, φτάνοντας στο #1 του Billboard Hot 100 στις ΗΠΑ και σε υψηλές θέσεις σε πολλές  άλλες χώρες. Ένα φοβερό κομμάτι του φοβερού Prince σε φανκ ρυθμό και σαρκαστικούς-ερωτικούς στίχους.

Ο Tom Jones, γνώρισε μια αναζωπύρωση της δημοτικότητάς του στα τέλη της δεκαετίας του '80. Βασικός λόγος αυτής της αναζωπύρωσης ήταν η τολμηρή και απρόσμενη διασκευή του "Kiss".

Το 1988, ο Tom Jones συνεργάστηκε με το βρετανικό avant-garde synth-pop συγκρότημα Art of Noise και κυκλοφόρησαν τη δική τους εκδοχή του "Kiss". Η διασκευή των Art of Noise και του Tom Jones διατήρησε τον funk ήχο του Prince, αλλά πρόσθεσε μια πιο μοντέρνα, ηλεκτρονική και χορευτική αισθητική που ταίριαζε απόλυτα και στην εποχή. Ο Tom Jones έβαλε τη δική του δυνατή, βαρύτονη φωνή στο τραγούδι, δίνοντας μια εντελώς διαφορετική διάσταση σε σχέση με το falsetto του Prince. Ήταν μια τολμηρή επιλογή που απέδειξε την ευελιξία του ως ερμηνευτή και  έγινε τεράστια επιτυχία, φτάνοντας στο #5 στο UK Singles Chart (ψηλότερα από την original έκδοση του Prince στο Ηνωμένο Βασίλειο) και μπήκε στα Top 10 σε πολλές χώρες. Κέρδισε μάλιστα ένα MTV Video Music Award για το καλύτερο πρωτοποριακό βίντεο το 1989.  

She’s a lady

Άλλο ένα τραγούδι-ορόσημο στην καριέρα του Tom Jones, που κυκλοφόρησε στις αρχές του 1971 και που μάλλον ΔΕΝ θα ακούσουμε σε συναυλία και θα δείτε πάρα κάτω γιατί.

Το τραγούδι γράφτηκε από τον Καναδό τραγουδιστή και τραγουδοποιό Paul Anka (μεγάλο όνομα της εποχής με τεράστιες επιτυχίες) που το κυκλοφόρησε και ο ίδιος στο άλμπουμ του "Paul Anka '70s" το 1970, πριν την πιο επιτυχημένη εκδοχή του Tom Jones.

Για τον Tom Jones, το "She's a Lady" έγινε τεράστια επιτυχία στις ΗΠΑ. Έφτασε στο Νο. 2 του Billboard (πίσω από το "Me and Bobby McGee" της Janis Joplin) και ήταν η υψηλότερη θέση που έφτασε ποτέ ένα single του Tom Jones στα αμερικανικά charts. Είναι ένα δυναμικό, pop-rock τραγούδι με έντονη ρυθμική βάση και ενορχήστρωση. Ο Jones το ερμηνεύει με την χαρακτηριστική του αυτοπεποίθηση και ενέργεια, αναδεικνύοντας τη φωνή του. Οι στίχοι περιγράφουν έναν άντρα που θαυμάζει και εκθειάζει μια γυναίκα, τονίζοντας την γοητεία και την δύναμή της. Όμως…Όπως και με το "Delilah", οι στίχοι του "She's a Lady" έχουν γίνει αντικείμενο συζήτησης. Ο ίδιος ο Paul Anka έχει δηλώσει ότι αρχικά έγραψε το τραγούδι με στίχους που είχαν "σοβινιστικές" αποχρώσεις. Για παράδειγμα, η πρώτη εκδοχή περιείχε στίχους όπως "She's a lady, whoa, whoa, she's a lady / Talkin' 'bout the woman who was born to please a man". Λόγω αυτής της κριτικής, ο Paul Anka ξαναέγραψε τον πρώτο στίχο του τραγουδιού (με την εκδοχή που κυκλοφόρησε το 2013 σε ένα ντουέτο με τον Jones), για να είναι πιο ουδέτερος και σωστός στα μετρα της τωρινής εποχής. Ωστόσο, η έκδοση του Tom Jones του 1971 είναι αυτή που είναι ευρέως γνωστή με τους αρχικούς στίχους. Γι’αυτό και ο Τομ Τζόουνς δεν τραγουδά πλέον το "She's a Lady" στις εμφανίσεις του. Λίγο μετά το 2023, όταν μίλησε στην Daily Express και προφανώς τον «στρίμωξαν», δήλωσε ότι δεν θα ερμήνευε πλέον το τραγούδι επειδή ορισμένοι στίχοι, όπως το «Πάντα ξέρει τη θέση της», δεν ευθυγραμμίζονται με τις σύγχρονες αξίες.

Κείμενο: Marlykon

 

 

 


Εκτύπωση   Email